Cyfrowa Szkoła

Szczegółowy wykaz pomocy dydaktycznych oraz narzędzi TIK
Szczegółowy wykaz pomocy dydaktycznych oraz narzędzi TIK wg standardów ujętych w programie rządowym „Cyfrowa szkoła” oraz „Rozwijanie umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczaniu wszystkich przedmiotów” został zaakceptowany 18 czerwca 2015 r.
Źródła finansowania projektów podnoszących kompetencje cyfrowe
Urzędy Marszałkowskie wykonujące zadania Instytucji Zarządzających Regionalnymi Programami Operacyjnymi (RPO) na lata 2014-2020 dysponują pieniędzmi na:
- wyposażenie szkół i placówek systemu oświaty w pomoce dydaktyczne oraz narzędzia TIK (Technologie Informacyjno-Komunikacyjne, ang. ITC) niezbędne do realizacji programów nauczania w szkołach lub placówkach systemu oświaty, w tym zapewnienie odpowiedniej infrastruktury sieciowo-usługowej.
Szczegółowy wykaz pomocy dydaktycznych oraz narzędzi TIK, na zakup których udziela się wsparcia finansowego został określony przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i jest dostępny na stronie www.efs.men.gov.pl pod linkiem: wytyczne dla edukacji na lata 2014-2020;
- podnoszenie kompetencji cyfrowych nauczycieli wszystkich przedmiotów, w tym w zakresie korzystania z narzędzi TIK zakupionych do szkół lub placówek systemu oświaty oraz włączania narzędzi TIK do nauczania przedmiotowego;
- kształtowanie i rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów lub słuchaczy, w tym z uwzględnieniem bezpieczeństwa cyberprzestrzeni i wynikających z tego tytułu zagrożeń;
- programy rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów lub słuchaczy poprzez naukę programowania.
Otrzymanie dofinansowania w ramach RPO jest możliwe na podstawie indywidualnie zdiagnozowanego zapotrzebowania szkół lub placówek w tym zakresie.
Działania dotyczące wyposażenia szkół lub placówek systemu oświaty NIE MOGĄ być realizowane jako samodzielne przedsięwzięcia. Należy zapewnić, że zakupiony sprzęt, a także wiedza przeszkolonych nauczycieli będą wykorzystywane do realizacji obowiązkowych zajęć szkolnych oraz, że ww. działania będą prowadzone z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów objętych wsparciem.
Na stronie każdego z Urzędów Marszałkowskich, w zakładce dotyczącej Regionalnego Programu Operacyjnego województwa, znajdują się dokumenty:
- Regionalny Program Operacyjny
- Szczegółowy Opis Osi Priorytetowych
- Ogłoszenia o konkursach wraz z regulaminami konkursów
w których zawarte są szczegółowe informacje dotyczące projektów podnoszących kompetencje cyfrowe w danym województwie.
----------------------------------------------------------------------------
W ramach krajowego Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) przewiduje się działania, których celem jest:
- Poprawa funkcjonowania i zwiększenie wykorzystania systemu wspomagania szkół w zakresie kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku pracy (ICT, matematyczno-przyrodniczych, języków obcych), nauczania eksperymentalnego, właściwych postaw (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej) oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia.
- Zwiększenie wykorzystania przez szkoły i placówki zmodernizowanych treści, narzędzi i zasobów wspierających proces kształcenia ogólnego w zakresie kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku pracy (ICT, matematyczno-przyrodniczych, języków obcych), nauczania eksperymentalnego, właściwych postaw (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej) oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia.
- Zwiększenie wykorzystania zmodernizowanych treści, narzędzi i zasobów wspierających proces kształcenia zawodowego
Przykładowe typy projektów PO WER:
- Szkolenie i doradztwo dla pracowników systemu wspomagania pracy szkoły i organów prowadzących oraz trenerów z zakresu: kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku pracy (ICT, matematyczno-przyrodniczych, języków obcych), nauczania eksperymentalnego, właściwych postaw (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej) oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia (w tym narzędzi oceny jakości pracy szkoły).
- Wsparcie tworzenia sieci szkół ćwiczeń, w tym: doskonalenie zawodowe nauczycieli w ramach szkół ćwiczeń z zakresu: kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się po rynku pracy (ICT, matematyczno-przyrodniczych, języki obce), nauczania eksperymentalnego, właściwych postaw (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej) oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia
- Szkolenie i doradztwo dla kadry kierowniczej systemu oświaty (w tym kadry JST) pod kątem kształtowania umiejętności przywódczych potrzebnych w procesie rozwijania kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku pracy (ICT, matematyczno-przyrodniczych, języków obcych), nauczania eksperymentalnego, właściwych postaw uczniów (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej) oraz metod zindywidualizowanego podejścia do ucznia.
- Tworzenie zestawów narzędzi edukacyjnych, scenariuszy lekcji i zajęć dla każdego etapu edukacyjnego, oraz rewizja treści nauczania pod kątem: rozwijania kompetencji kluczowych uczniów niezbędnych do poruszania się na rynku pracy (ICT, matematyczno-przyrodniczych, języków obcych), nauczania eksperymentalnego, właściwych postaw (kreatywności, innowacyjności, pracy zespołowej), z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb uczniów.
- Tworzenie e-podręczników i rozwijanie e-materiałów dydaktycznych towarzyszących istniejącym e-podręcznikom.
- Tworzenie i upowszechnianie e-zasobów i e-podręczników do kształcenia zawodowego.
Konferencja "Cyfrowa szkoła"
13 maja 2014 roku w Warszawie odbyła się zorganizowana przez Ministerstwo Edukacji Narodowej konferencja pt.: Cyfrowa szkoła w perspektywie finansowej UE 2014-2020. Celem spotkania było omówienie aspektów edukacyjnych, finansowych i technicznych dotyczących cyfryzacji edukacji z wykorzystaniem środków europejskich. W spotkaniu udział wzięli m.in. przedstawiciele urzędów marszałkowskich, ośrodków doskonalenia nauczycieli oraz kuratoriów oświaty.
Spotkanie było okazją do przedstawienia projektu rekomendacji dla regionów dotyczących działań na rzecz cyfryzacji szkół w okresie programowania 2014-2020 jako ważnego narzędzia koordynacji działań w regionach. Zaprezentowano osiągnięcia pilotażowego programu "Cyfrowa szkoła" oraz wynikające z niego rekomendacje na kolejne lata - zarówno te dotyczące aspektów edukacyjnych oraz technologicznych. Przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju przybliżyli uczestnikom działania w obszarze cyfryzacji planowane w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój oraz Polska Cyfrowa, zwracając szczególną uwagę na wyzwania komplementarności tych programów z regionalnymi programami operacyjnymi oraz ich koordynacji.
Materiały z konferencji:
- Cyfrowa szkoła - program edukacyjny czy technologiczny?
- E-Podręcznik w edukacji
- Wsparcie edukacji ze środków EFS w perspektywie 2014 - 2020
- Wytyczne i priorytety MEN dla regionów w zakresie cyfryzacji edukacji (aspekt edukacyjny)
- Wytyczne i priorytety MEN dla regionów w zakresie cyfryzacji edukacji (aspekt techniczny)
- E-integracja i e-aktywizacja w pespektywie finansowej 2014-2020 przez pryzmat Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa
- Jak naprawdę wygląda idealna cyfrowa szkoła? - Szkoła Podstawowa nr 6 we Wrześni
Dokumenty:
- Rekomendacje dotyczące realizacji działań: "Zakup sprzętu ICT, wg standardów ujętych w programie rządowym "Cyfrowa szkoła" oraz "Rozwijanie umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii w nauczeniu wszystkich przedmiotów"
- Koordynacja obszaru kompetencji cyfrowych w ramach programów Umowy Partnerstwa na lata 2014-2020
Zdjęcia: